«جاده توسعه» امکان انتقال کالا از بصره تا لندن را فراهم می‌کند

وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه اعلام کرد که جاده توسعه مدت زمان انتقال کالا به اروپا را نسبت به کانال سوئز 15 روز کوتاه‌تر می‌کند.
جاده توسعه

به گزارش گروه صادرات به عراق ، عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه گفت که پروژه «جاده توسعه» امکان جابجایی مستقیم کالاها به تمام کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند.

اورال اوغلو در بیانیه‌ای با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری چهارجانبه بین ترکیه، عراق، امارات و قطر درباره پروژه جاده توسعه تحت نظارت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، خاطرنشان کرد که بندر بزرگ فاو عراق به عنوان «مرکز ترانزیت» در پروژه جاده توسعه حائز اهمیت است و مدت زمان سفر بین آسیا و اروپا از طریق ترکیه را کاهش می‌دهد.

این وزیر ترکیه‌ای افزود که به واسطه پروژه جاده توسعه که بر اساس حجم تجارت پیشرفته و رو به رشد در جهان و موقعیت راهبردی ترکیه در حال اجرای آن هستیم، امکان جابجایی بی‌وقفه به تمام کشورهای اروپا از طریق زمینی و راه آهن از بندر فاو به لندن فراهم خواهد شد.

اورال اوغلو گفت که به واسطه پروژه جاده توسعه مدت زمان انتقال کانتینرها که از بندر فاو به اروپا حرکت می‌کنند، در مقایسه با حرکت کشتی‌ها از طریق کانال سوئز، ۱۵ روز کمتر می‌‌شود و این پروژه دریچه جدیدی به سوی تجارت منطقه‌ای می‌گشاید.

روز گذشته، در مراسمی با حضور رئیس جمهور ترکیه و نخست‌وزیر عراق، تفاهم‌نامه چهارجانبه عراق، ترکیه، قطر و امارات برای همکاری در پروژه جاده توسعه امضا شد.

پروژه جاده توسعه که اواخر ماه مه گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شد، شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.

این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می شود و برنامه ریزی شده تا متشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.

بودجه این پروژه حدود ۱۷ میلیارد دلار برآورد شده و در ۳ مرحله اجرا می شود. مرحله نخست سال ۲۰۲۸ مرحله دوم سال ۲۰۳۳ و مرحله پایانی نیز سال ۲۰۵۰ تکمیل می شود.

برای جاده توسعه برنامه ریزی دقیقی انجام شده است تا نیازهایی از جمله حمل و نقل کالا به بهترین روش ممکن انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *