واردات ماهانه ۲۰ هزار خودرو در فصل زمستان

سرپرست سازمان توسعه تجارت استمرار واردات خودرو كه هم اینك آغاز شده است را موجب ورود ۲۰ هزار خودرو در هر ماه در فصل زمستان دانست.

مهدی ضیغمی در برنامه رویداد درباره واردات خودرو اظهار کرد: از زمان تصویب آیین‌نامه واردات خودرو بسیاری کارها باید انجام می‌شد تا عوارض ناشی از توقف واردات خودرو جبران شود.

وی با بیان این که قوانین تکمیلی باید روند واردات را تسهیل می‌کرد، افزود: تأیید ثبت سفارش و تخصیص ارز و مذاکرات را از دی‌ماه آغاز کردیم و اولین سری نیز وارد کشور و جریان اصلی واردات از مرداد شروع شد و در شهریورماه نیز تسهیل می‌گردد.

ضیغمی با اشاره به نمایشگاه هفته دولت و رونمایی از نمونه خودروهای وارداتی گفت: نزدیک ۳۵ شرکت تأییدیه واردات را دریافت کرده و ۱۷ شرکت نیز ثبت سفارش را انجام داده‌اند و ۱۴ شرکت هم نمونه خودروها را وارد کرده‌اند.

وی با بیان این که میزان خودروی وارداتی در حال حاضر ملاک قرار نمی‌گیرد، اضافه کرد: به جز آن‌هایی که تأییدیه گرفته‌اند، الباقی تعداد بالایی خودرو وارد نکرده‌اند؛ چراکه این نگرانی وجود داشت که محصولات این شرکت‌ها، مورد تأیید قرار نگیرد.

ضیغمی ادامه داد: این شرکت‌ها میزان ۲۰، ۷۰ تا ۱۰۰ خودرو وارد کرده‌اند و ضمن این که باید تست‌های استاندارد و محیط‌زیست و کمیته ارزش گمرک را انجام دهند، تأییدیه را باید دریافت کنند که تا کنون ۷ کشور در این شمار جای گرفته‌اند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اعلام این که شرکت سایپا از هم اینک روند تحویل را آغاز کرده است، گفت: برنامه اصلی واردات از اواخر شهریور به‌صورت عمده انجام می‌گیرد و شرکت‌هایی که تخصیص ارز داشتند، خودروهای خریداری شده را به کشور می‌آورند.

وی اضافه کرد: وزارت صمت یا دولت واردکننده نیست و صرفاً تسهیل‌کننده بوده و ارز تخصیص می‌دهد و خود شرکت‌ها باید مذاکره کرده و خودرو را وارد کنند و دراین‌بین واردات از برخی بازارها سهل‌تر خواهد بود و سختی کار نیز شامل چالش پیشروی شرکت‌های واردکننده می‌باشد.

ازاین‌رو انتظار داریم در فصل زمستان و هر ماه تا ۲۰ هزار خودرو وارد کشور شود و از طریق برنامه‌ای که دریافت کردیم و مدل ارزی که تخصیص می‌دهیم، پیش‌بینی می‌کنیم افرادی که ثبت‌نام کردند، خودروهای خود را دریافت نمایند.

ضیغمی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو واردات خودروهای هیبرید و برقی را در اولویت دانست و تصریح کرد: این خودروها مصرف کمتری دارد و ان شااالله روند وارداتشان مستمر خواهد بود.

وی ادامه داد: سقف قیمت ۲۰ هزار یورو برای خودروها در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *