قاچاق سالانه دست‌کم ۱۲۰ تن زعفران از کشور

بنابر، آمار رسمي زعفران ناشي از مشكلات بازگشت ارز و ديگر خطراتي است كه به بازارهاي هدف كاهش يافته و در مقابل قاچاق رونق گرفته شده است.
قاچاق+زعفران+

به گزارش صادرات به عراق، آمارها حاکی آن است که بیش از ۹۰ تا ۳ درصد زعفران دنیا توسط ایران تامین می‌شود، ۹ مشکل اما مشکل بازگشت به نتیجه می‌رسد.

با وجود این که قدمت تولید زعفران به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش باز می‌شود، تشدید قاچاق به آن سوی مرزها تهدید می‌شود که برای بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران ایجاد می‌شود. در آینده ای نه چندان دور جایگاه خود را از دست می توانید.

بنابر آمارهای اعلامی سالانه بیش از ۱۰۰ تن زعفران از مرزهای کشور قاچاق می‌شود، اگر این رقم به آمار رسمی رسیده می‌شود، ۱۰۰ تا ۱۵ میلیون دلار ارز وارد کشور می‌شود.

ناگفته نماند که بسیاری از اذعان می‌کنند که اکثر زعفران‌های قاچاق، زعفران‌هایی هستند که مصرف آن‌ها گذشته است، لذا تاریخ مصرف زعفران‌های سنواتی به اعتبار و برند زعفران ایرانی لطمه می‌زند.

بنا بر آمار گمرک سال گذشته ۲۸۶ تن زعفران به بازارهای هدف صادر می‌شود که مشکلات امسال به آن می‌رسد.  

در همین رابطه حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی گفت: بنابر آمار سطح زیرکشت زعفران ۱۲۳ هزار زمین است که سالانه حداقل ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید می شود که در حوزه های غذایی، دارویی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

زینلی می گوید: بنابر آمار در ۱۰ ماه سال گذشته ۱۷۷ تن زعفران با ارزش ۱۷۱ میلیون دلار صادر شد. همچنین در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۴۰ تن زعفران با ارزش ۱۴۴ میلیون دلار و سال ۱۴۰۰ رقمی بالغ بر ۲۶۳ تن زعفران به ارزش ۱۵۴ میلیون دلار صادر می‌شود که این امر معناست که در مدیریت داخل، پذیرش برای زعفران بالاست. پیاز زعفران جزئی از گیاهان ممنوعه است که به گونه‌ای است که آن کشف می‌شود.

افزایش ۴۰ درصدی موجود زعفران با رفع موانع موجود است

غلامرضا میری نایب رئیس شورای زعفران گفت: نمایندگانی که از نمایندگان مجلس استفاده می‌کنند، می‌توانند از سد راه‌های استخراج شده استفاده کنند. با رفع موانع پیش‌روی صادرکنندگان می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

میری با بیان اینکه ماهانه ۱۰ تن زعفران به بازارهای هدف می شود، افزود: آخرین آمار، مصرف جهانی ۳۲۵ تن است که طبق آمار رسمی، حداقل ۱۰۰ تن زعفران به آن سوی مرزها می شود چراکه ایران بزرگترین تامین کننده زعفران است. دنیاست.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: زعفران عنوان هزاره در دنیا معروف است که با رفع مشکل پیش روی صادرکنندگان پیش می‌شود که زعفران کمتر از ۴۰ درصد افزایش می‌یابد که با این وجود ارزآوری قابل توجه نصیب کشور می‌شود.

جلوگیری از پیاز زعفران مستلزم عزم جدی دستگاه های مسئول

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: قاچاق پیاز زعفران به ۳ یا دهه قبل بازمی‌گردد و این موضوعی نیست که تازه داشته باشد.

او با بیان اینکه عزم جدی برای قاچاق پیاز زعفران وجود ندارد، افزود: با توجه به قدمت تولید زعفران در کشور، ضرر زعفران به بزرگترین تولیدکننده و کشاورزان تمام می شود و همیشه باعث رونق کشت در همسایه، کشت این محصول با خطر می شود. جدی روبروست.

حسینی ادامه داد: با توجه به اینکه پتانسیل تولید هزارتن زعفران در کشور وجود دارد، می‌تواند با جلوگیری از مصرف زعفران به آن سوی مرزها و امکان افزایش عملکرد در واحد سطح می‌تواند ارزآوری قابل توجهی داشته باشد.

عضو ملی زعفران با بیان اینکه سهم و جایگاه در بازارهای دنیا اولویت است، افزود: با جلوگیری از مصرف زعفران و واقعی کردن قیمت ها، کشاورزان را با افزایش عملکرد در واحد سطح و آموزش صحیح می توان حفظ کرد.

او بازاد بر مدیریت پیازهای زعفران گفت: طی ۴۰ سال گذشته، همه ساله توجه زیادی به پیاز زعفران از مرزهای شرقی خارج از کشور و در همجوار و سایر کشورهای دیگر کشت می شود که این روند می تواند بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا باشد. را به خطر بیندازد، کمااینکه در سنوات گذشته ما توانسیم جایگاه اسپانیا را بگیریم.

عضو ملی زعفران گفت: با ورود دلالان به شورای بازار خطر تشدید قاچاق زعفران های سنواتی و تاریخ گذشته در انبارها افزایش می یابد.

علی‌رغم اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا می‌شود، اما در طول سال‌های اخیر، چندین بار بر روی سرمایه‌گذاران اتفاق می‌افتد، برای خروج چمدانی یا قاچاق زعفران به سایر مخازن ساخته شده است که با استمرار این روند در آینده و نه چندان دور وضعیت موجود است. کشور اسپانیا را برای ما تکرار خواهد کرد از این رو انتظار می رود وزارت خانه های کمی بیشتر به این مسائل توجه کنند تا قدمت این محصول در کشور ما از بین نرود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *