عراق دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران

عراق با واردات 4.5 میلیارد دلار کالا از ایران در 6 ماه نخست امسال، دومین مقصد عمده کالاهای صادراتی ایران است.

محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک ایران، مقاصد عمده کالاهای صادراتی ایرانی در ۶ ماه نخست سال جاری را به ترتیب چین با ۶.۹ میلیارد دلار، عراق با ۴.۵ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۴ میلیارد دلار و هند با ۱.۱ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش فارس، معاون وزیر اقتصاد ایران و رئیس کل گمرک ایران همچنین ۵ کشور عمده مبدا کالاهای وارداتی را به ترتیب شامل امارات متحده عربی با ۹ میلیارد دلار، چین با ۸.۸ میلیارد دلار، ترکیه با ۳.۳ میلیارد دلار، آلمان با ۱.۱ میلیارد دلار و هند با ۹۸۷ میلیون دلار ذکر کرد.

وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی در نیمسال اول سال جاری گفت: در این مدت ۱۱ میلیون تن انواع کالاهای اساسی به ارزش ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که با اختصاص ۶۲.۴۷ درصد از وزن و ۲۹.۹۵ درصد از ارزش کل واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱.۵ درصدی در وزن و کاهش ۶.۱۴ درصدی در ارزش داشته است.

وی در رابطه با اقلام عمده کالاهای اساسی اظهار داشت: ذرت، دانه سویا، روغن دانه آفتاب‌گردان، برنج، گندم، روغن خام سویا، جو و پالم اویل اقلام عمده کالاهای اساسی وارداتی به کشور بودند که در مجموع از نظر وزنی ۵۵.۲۳ درصد و از نظر ارزشی ۱۹.۷۳ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر در رابطه با آمار ترانزیت خارجی کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری گفت: ترانزیت خارجی کشور در این مدت با رشد ۸.۲۴ درصدی به ۷.۷ میلیون تن رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *