بایدها و نبایدهای تجارت با عربستان

نشستی به منظور آشنایی با فرصت های تجاری کشور عربستان با عنوان «بایدها و نبایدهای تجارت با عربستان» در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد. در این نشست، ظرفیت ها و محدودیت های تجارت با این کشور و همچنین فرصت های مشترک موجود در بازار ایران و عربستان تشریح شد و حاضران نکات خود را پیرامون مطالب عنوان شده، بیان نمودند.

راهکارهای استفاده حداکثری از احیای مراودات تجاری ایران و عربستان

«حسین محمدیان» رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی:تنش‌زدایی با عربستان سعودی و بهبود روابط فی‌مابین دو کشور، کورسوی امیدی برای بهبود وضعیت تجاری کشور و احیای دیپلماسی اقتصادی ایران محسوب می‌شود، هرچند که مسیر حرکت توسعه تعاملات اقتصادی ایران و عربستان از سرعت قابل قبولی برخوردار نیست ولیکن آغاز این راه و قدم گذاشتن در وادی ارتباطات و مراودات تجاری با کشورهایی چون عربستان، امیدواری ما را به بهبود اوضاع نابه‌سامان اقتصادی بیش از پیش کرده است.

ایران و عربستان، دو وزنه اصلی در منطقه خاورمیانه

 «محمدرضا نوری شاهرودی»، سفیر سابق ایران در عربستان: تعاملات و‌ مراودات ایران و عربستان نقش شاخص و کلیدی در منطقه خاورمیانه دارد؛ چرا که این دو کشور وزنه‌های اصلی خاورمیانه محسوب شده و در توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه اثرگذاری چشم‌گیری خواهند داشت.

 «وحید عذیری»، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل حوزه غرب آسیا:ایران و عربستان از لحاظ نکات راهبردی اشتراکات متعددی با یکدیگر دارند. با بهبود روابط ایران و عربستان، تهدیدها برای ایران تبدیل به فرصت شده و امید است روزهای روشنی در انتظار دو‌ کشور باشد.

احیای روابط ایران و عربستان و تهدیدهایی که به فرصت تبدیل شدند

فرار سرمایه‌ها، زنگ خطری برای اقتصاد ایران است

«سعید بامشکی» رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد: امروزه مسیر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در کشور ما با پیچ‌وخم‌های متعددی رو به‌رو شده است که بخش زیادی از این مشکلات ناشی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادیِ زیان‌آوری است که در داخل کشور صورت می‌گیرد. عدم حمایت کافی مسئولان ذی‌ربط از فعالان اقتصادی و مسیر پرچالشی که پیش روی تاجران ما قرار دارد، ماحصلی جز ناامیدی و سرافکندگی فعالان این عرصه نداشته است. وخامت اوضاع کنونی به گونه‌ای است که متاسفانه امروزه علاوه بر فرار مغزها، شاهد فرار سرمایه‌ها از کشور هستیم.

ضرورت بررسی و واکاوی ظرفیت‌های مشترک ایران و عربستان در مسیر توسعه روابط اقتصادی

«محمدعلی بک» مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه: یکی از چالش‌هایی که در مسیر توسعه فعالیت‌های تجاری ایران و عربستان وجود دارد، این است که دو کشور هیچ شناخت کاملی نسبت به ظرفیت‌های مشترکشان ندارند؛ لذا در مرحله اول می بایست به شناسایی و بررسی ظرفیت‌های مشترک دو کشور پرداخته شود که تحقق این مهم هم همکاری بخش خصوصی و دولتی دو طرف را می‌طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *