تعریف و تفاوت قرارداد باز و قرارداد بسته

قراردادهای باز قراردادهايی هستند كه شروط قيد شده در آنها به تنهايی تشكيل دهنده كل توافقات بين طرفين نبوده و بندهای آن بدون رضايت مشترك طرفين قرارداد، قابل اصلاح می باشد مانند قراردادهای ساخت.

قرارداد باز چیست ؟

قراردادهای باز قراردادهایی هستند که شروط قید شده در آنها به تنهایی تشکیل دهنده کل توافقات بین طرفین نبوده و بندهای آن بدون رضایت مشترک طرفین قرارداد، قابل اصلاح می باشد مانند قراردادهای ساخت.

قرارداد باز به مجموعه‌ای از قراردادهای مشتق اطلاق می‌شود که این قراردادها عبارت هستند از قراردادهای آتی (Future) و قراردادهای اختیار (Option) که برای یک دارایی تسویه نشده‌اند. این نوع از قراردادها تصویری واضح از فعالیت‌های مبادلاتی در بازار اختیار و اینکه آیا جریان نقدینگی ورودی به قراردادهای آتی و اختیار در حال افزایش است یا کاهش، را ارائه می‌دهد. به منظور درک بهتر قرارداد باز ابتدا باید به بررسی چگونگی ایجاد قراردادهای آتی و اختیار بپردازیم. اگر قرارداد اختیار وجود داشته باشد، باید خریدی نیز در میان باشد. به ازای هر خریدار، فروشنده‌ای نیز باید حضور داشته باشد؛ چراکه  امکان خریدن چیزی که برای فروش گذاشته شده است، وجود دارد.

رابطه بین خریدار و فروشنده قراردادی را ایجاد می‌کند. یک قرارداد از ۱۰۰ سهم مجزا از سرمایه تشکیل می‌شود. توافق تا زمانی باز تلقی می‌شود که طرف مقابل آن را به پایان برساند. اضافه شدن به یک قرارداد باز هنگامی که پای یک خریدار و فروشنده برای هر یک از معاملات در میان است به ایجاد یک قرارداد باز می‌انجامد. اگر خریدار و فروشنده در کنار یکدیگر پوزیشن یا موقعیت معاملاتی جدیدی را در یک قرارداد ایجاد کنند، در ادامه قرارداد باز، یک قرارداد افزایش پیدا می‌کند. اگر یک خریدار و فروشنده از جایگاهی که در معامله موجود است خارج شوند، قرارداد باز به اندازه یک قرارداد کاهش پیدا می‌کند. اگرچه اگر خریدار و فروشنده جایگاه فعلی خود در معامله را به خریدار یا فروشنده جدیدی انتقال دهند، قرارداد باز یا تسویه نشده همچنان بدون تغییر پابرجا خواهد بود.

قرارداد بسته چیست ؟

قراردادهای بسته قراردادهایی هستند غیر قابل تغییر مگر با رضایت متقابل طرفین قرارداد و شروط ذکر شده در قرارداد، به منزله کل توافقات صورت پذیرفته بین طرفین قرارداد محسوب میگردد.

به عنوان مثال: قرارداد بیمه از نوع قرارداد بسته محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *