کاهش سهم ایران از بازار عراق به ۱۲ درصد

در آغاز ۳۰ درصد بازار عراق توسط ایرانی‌ها تامین می‌شد که در حال حاضر به حدود ۱۲ درصد رسیده است که بیانگر پیشی گرفتن رقبا در این بازار است.
کاهش صادرات ایران به عراق

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح وضعیت صادرات ایران به عراق و تغییرات روی داده در این مراودات گفت: در آغاز ۳۰ درصد بازار عراق توسط ایرانی‌ها تامین می‌شد که در حال حاضر به حدود ۱۲ درصد رسیده است که بیانگر پیشی گرفتن رقبا در این بازار است.

به گزارش گروه صادرات به عراق به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ظهر امروز جلسه معرفی بازار کشور عراق و توسعه صادرات استان زنجان که در سالن اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد، میزان صادرات کشور در چهار ماهه نخست را ۱۷.۵ میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: واردات کشور در همین بازه زمانی ۱۸.۵ میلیارد دلار بوده که تراز منفی یک میلیارد دلاری دارد.
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز امیدواری برای بهبود اوضاع در ماه‌های پیش‌رو در حوزه تجارت خارجی تصریح کرد: دفتر غرب ۱۳ کشور را تحت پوشش دارد که ۱۲ کشور آن غربی است.
وی با بیان ابنکه ۴۵ درصد از مجموع صادرات کشور با عراق انجام شده است، ادامه داد: مجموع تجارت در دفتر غرب آسیا قابل توجه و قوی است و در این راستا اولویت صادرات کشور ما صادرات با ۱۵ کشور همسایه است که هشت کشور آن عضو دفتر غرب است.
ربیهاوی با تاکید بر اهمیت عراق بعد از سقوط حزب بعث یعنی از سال ۲۰۳۳ گفت: این کشور از سال ۱۹۸۰ درگیر جنگ‌های متعدد بوده و در حال حاضر به عنوان دارنده پنجمین ذخایر نفتی اقدام به تزریق ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار درآمدهای نفتی، در صدد بازسازی کشور خود در ابعاد مختلف است.
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح وضعیت صادرات ایران به عراق و تغییرات روی داده در این مراودات گفت: در آغاز ۳۰ درصد بازار عراق توسط ایرانی‌ها تامین می‌شد که در حال حاضر به حدود ۱۲ درصد رسیده است که بیانگر پیشی گرفتن رقبا در این بازار است.
وی با بیان اینکه عراق بعد از تحولات روی داده در صدد تامین نیازهای خود از طریق انجام سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: در این حیطه ایرانی‌ها اقدامات خوبی در حوزه تولید نوشیدنی و رب گوجه‌فرنگی انجام داده‌اند به طوری واردات آن به این کشور ممنوع شده است.
ربیهاوی گردشگری و توریسم درمانی را از دیگر فرصت‌های بازار عراق اعلام کرد و گفت: فرصت بازار عراق به دلیل برنامه‌ریزی انجام شده برای خودکفایی آن غیرقابل تکرار است و از بازار سنتی تبدیل به بازار و تجارت الکترونیکی شده است.
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بازار عراق فرصت ارتباط به دیگر بازارها هم فراهم می‌کند، ادامه داد: عراق در آستانه پیوستن به سازمان تجارت جهانی است در حالیکه ایران عضو ناظر است.
وی با تاکید بر توانمندی زنجان در تولیدات مختلف از جمله روی، مس، آلومینیوم و آهن گفت: این توانمندی‌ها باید معرفی شود، ضمن اینکه تنوع کالاهای صادراتی و تنوع مقاصد هم باید مد نظر قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *