شش پیشنهاد بخش خصوصی برای رسیدگی به اثرات تحریم ها بر تجارت بین ایران و مجارستان

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در این دیدار گفت: گسترش روابط بانکی و بیمه ای به عنوان ابزار تسویه حساب دو کشور برای توسعه سطح روابط تجاری ضروری است. ما از دولت مجارستان می خواهیم که به فعالان بخش خصوصی در دو کشور کمک کند تا در این زمینه حمایت بیشتری داشته باشند.
شش پیشنهاد بخش خصوصی برای رسیدگی به اثرات تحریم ها بر تجارت بین ایران و مجارستان

به گزارش گروه صادرات به عراق، چهارمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مجارستان با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و بازرگانی مجارستان، محمدرضا بهرامان نایب رئیس اتاق ایران، رئیس اتاق ایران و مجارستان برگزار شد. حامد عسگری، نایب رئیس بین‌الملل اتاق ایران و جمعی از مقامات دولتی و فعالان اقتصادی کشور.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در این دیدار گفت: گسترش روابط بانکی و بیمه ای به عنوان ابزار تسویه حساب دو کشور برای توسعه سطح روابط تجاری ضروری است. ما از دولت مجارستان می خواهیم که به فعالان بخش خصوصی در دو کشور کمک کند تا در این زمینه حمایت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: امضای اسناد همکاری و تفاهم نامه همکاری در بخش کشاورزی فرصت خوبی را برای تجار و بخش خصوصی دو کشور فراهم می کند. وظیفه ما حمایت از شرکت های بخش خصوصی است. امیدواریم مسئولان دو کشور با بررسی مشکلات شرکت ها و کانال های ایرانی زمینه را برای تقویت روابط بین بخش خصوصی ایران و مجارستان فراهم کنند.

خاندوزی تاکید کرد: با مشارکت بخش خصوصی است که می توانیم به اهداف مورد نظر دولت های ایران و مجارستان در سطح تعاملات تجاری دست یابیم.

وی ادامه داد: روابط تجاری باید از روابط دوجانبه به روابط چندجانبه گسترش یابد. با در نظر گرفتن وسعت بازار کشورهای همسایه، آمادگی داریم به عنوان مرکز تجاری و سرمایه گذاری مجارستان برای صادرات محصولات مجارستان به کشورهای همسایه عمل کنیم.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: درخواست رفع موانع مالیاتی مطرح شده در حاشیه این نشست با سفر هیئت سازمان امور مالی ایران به مجارستان به زودی حل می شود.

مجارستان بیش از ۵۰۰۰ مجوز حمل و نقل به شرکت های ایرانی صادر می کند
پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز عزم دو کشور برای توسعه سطح همکاری های تجاری دوجانبه را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگرچه رژیم تحریم های بین المللی همکاری ها را محدود می کند، اما باید تلاش کنیم تا آن را در حوزه هایی که تحریم می شوند گسترش دهیم. آنها را محدود نکرده اند. موثرتر عمل کنید.

وی با بیان اینکه مجارستان مایل به همکاری بیشتر با ایران در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی است، افزود: مجارستان برای تسهیل هر چه بیشتر انتقال کالا بین دو کشور، ۵۳۰۰ مجوز در زمینه حمل و نقل برای شرکت های ایرانی صادر می کند. . ممکن است.

حامد عسگری، نایب رئیس بین‌الملل اتاق ایران، شش پیشنهاد برای رفع چالش‌های ناشی از تحریم‌ها بر تجارت ایران و مجارستان ارائه کرد و اظهار داشت:
اولین پیشنهاد امضای قراردادهای تجاری دوجانبه است. این توافقنامه ها ممکن است بررسی اشکال همکاری تجاری در چارچوب مقررات و موافقت نامه های بین المللی را در نظر بگیرند و در عین حال به دنبال راه ها و مکانیسم های تجاری جایگزین برای کاهش تأثیر تحریم ها باشند.

وی افزود: تسهیل تجارت کارآمد برای تسریع فرآیندهای گمرکی و به حداقل رساندن هزینه های مبادلاتی و همچنین اجرای طرح های دسترسی به بازار از دیگر پیشنهادات موثر در این زمینه است. شناسایی فرصت‌های صادراتی خاص و بهره‌گیری از نقاط قوت موجود در بخش‌هایی مانند کشاورزی، فناوری و داروسازی برای تنوع بخشیدن به سبد تجاری و کاهش وابستگی به کالاهای تحریمی باید در دستور کار قرار گیرد.

حمایت از تأمین مالی تجارت و تقویت کانال‌های مالی و مکانیسم‌های تأمین مالی تجارت، سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌ها و طرح‌های ظرفیت‌سازی برای افزایش انعطاف‌پذیری کسب‌وکارهایمان و توانمندسازی آنها برای انطباق با شرایط متغیر بازار و محیط‌های نظارتی، و همچنین تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش های مورد علاقه: ترویج متقابل و همزمان کارآفرینی و نوآوری به عنوان محرک های رشد اقتصادی و ایجاد شغل، سه پیشنهاد دیگر عسگری برای رسیدگی به اثرات تحریم ها بر تجارت ایران و مجارستان بود.

وی همچنین با پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه ای با هدف تدوین راهبردی جامع برای ارتقای سطح روابط تجاری ایران و مجارستان، تصریح کرد: این کارگروه می تواند پس از دستیابی به اهداف و تحقق شرایط معین، به صورت مشترک تشکیل شود. گروه کاری. کمیته ای که توسط نمایندگان شرکت های ایرانی تشکیل شده و مجارستانی می شود. این کمیته به عنوان بستری برای ادامه گفتگو، همکاری و تصمیم گیری مشترک عمل می کند و به کسب و کارها از هر دو کشور قدرت می دهد تا فعالانه در شکل دادن به آینده مشارکت اقتصادی مشارکت کنند.

عسگری افزود: همچنین با افزایش همکاری ها، امکان تبدیل این کمیته مشترک تجاری به اتاق بازرگانی مشترک وجود دارد. اتاق مشترک با مدیریت شرکت های ایرانی و مجارستانی.

حمایت سازمان توسعه تجارت از شرکت های ایرانی و خارجی
احمد فیروزی مدیر دفتر اروپایی و آمریکایی سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست گفت: سازوکارهای مختلفی در سازمان توسعه تجارت ایران برای کمک به توسعه تجارت خارجی وجود دارد که بیشتر آنها در اختیار ایرانیان و خارجی ها قرار دارد. . شرکت های بخش خصوصی

وی افزود: اعزام و استقرار مشاوران تجاری ایرانی به کشورهای دارای اولویت تجاری از اولویت های ما است. تعداد مشاوران تجاری ما در دولت سیزدهم تاکنون چندین برابر شده است. در ماه های آینده با همکاری وزارت امور خارجه، رایزن بازرگانی ایران نیز در بوداپست مستقر می شود.

فیروزی ادامه داد: ایجاد مراکز تجاری ایرانی در کشورهای هدف از دیگر اولویت ها است. ما اکنون بیش از ۵۰ مرکز تجاری داریم که توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند و خدمات مختلفی را به کارآفرینان ارائه می دهند.

وی با پیشنهاد تداوم جلسات حضوری و آنلاین کمیته های تخصصی کمیسیون مشترک برای تحقق اهداف تعیین شده در این کمیسیون، گفت: از خانه ایران می خواهیم نتایج نشست تجاری امروز ایران و ایران را رصد کند. مجارستان، بنابراین در صورت وجود هرگونه چالش در این همکاری ها، لطفاً آن را به سازمان توسعه تجارت در میان بگذارید. این موانع در اسرع وقت برطرف خواهد شد.

در پایان این نشست با حضور احسان خاندوزی و پیتر سیارتو تفاهم نامه همکاری اقتصادی ایران و مجارستان امضا شد. همچنین امضای چهار یادداشت تفاهم در زمینه همکاری های اقتصادی از دیگر برنامه های کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مجارستان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *